He did whatever was possible under the circumstances to help these “ big , helpless children of Providence ” grow into self-reliant adults and thus initiated the first experiments in rural community development . ऐसी स्थिति में जो भी संभव था उन्होंने ऋइन बडऋए और विधाता की अभागी संतानोंऋ के लिए किया ताकि वे आत्मनिर्भर व्यस्क बन सकें और इस तरह उन्होंने ग्रामीण सामुदायिक विकास कार्यऋमों के लिए आरंभिक प्रयोगों की शुऋआत की .
2.
Many years later when he was working out his educational experiments in Santiniketan , he founded a parallel institution adjacent to the educational colony and named it Sriniketana nucleus for experiments in rural community development . कई वर्षों के बाद , जब वे शांतिनिकेतन में शैक्षणिक प्रयोगों को कार्यान्वित कर रहे थे तो , उन्होंने इस शैक्षणिक परिसर के समानांतर ही एक संस्थान की स्थापना की और इसे श्रीनिकेतन नाम दिया- जो कि ग्रामीण सामुदायिक विकास संबंधी प्रयोगों का केंद्र था .
3.
He had accepted Tagore 's invitation to help in organising a rural community welfare centre at Sriniketan and had brought with him adequate funds for the purpose made possible by the generosity of Dorothy Straight Soon after , ” the French savant Sylvain Levi arrived as Visiting Professor to Visva-Bharati and thus was founded the first department of Tibetan and Chinese Studies in any Indian University . उन्होंने रवीन्द्रनाथ का श्रीनिकेतन में ग्रामीण विकास केंद्र में सहायता देने का न्यौता स्वीकार किया.वे इस काम के लिए डोरोथी स्ट्रेट की उदारता से काफी राशि जुटा लाए थे.कुछ ही समय बाद फ्रेंच विद्वान सिल्वां लेवी विश्वभारती में प्रोफेसर की हैसियत से आए और इस तरह किसी भी भारतीय विश्वविद्यालय में तिब्बती और चीनी विषय का पहला विभाग खुला .